Fysiotherapie bij chronische pijn

Behandeling

Gedurende de behandelingen kijken we wat chronische pijn en de gevolgen daarvan voor je betekenen en op welke manier je hiermee (anders) kunt omgaan. Het  doel is dat je zelf invloed leert uitoefenen op de aanwezige pijnklachten, je beter kunt functioneren en een betere kwaliteit van leven gaat ervaren. Bij sommige mensen kan door anders met deze pijn om te gaan, de pijn verminderen.
Aangezien iedereen pijn en de gevolgen ervan anders beleeft, is de behandeling op maat. De duur van de behandeling wisselt per persoon. Gedurende de behandelingen leer je vaardigheden aan die je helpen bij het omgaan met je klachten. Tijdens de behandeling is je fysiotherapeut als het ware de coach.

Belangrijk is dat je zelf bewust word van de mogelijkheden die er zijn. En dat je leert wat je daar zelf aan kunt veranderen om er beter van te worden. Dat je het vertrouwen in je eigen lichaam weer hervindt, zodat je dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. Na drie maanden worden de resultaten met je besproken, vindt er overleg plaats met je verwijzer en wordt de behandeling zo nodig aangepast.

Hoe gaat het in zijn werk

• Pijneducatie (leren omgaan met je pijn)
    Om met je pijn en de gevolgen om te kunnen gaan, is het belangrijk om te weten hoe pijn precies werkt. Hoe ontstaat pijn en welke factoren hebben invloed op je pijn? Daarbij wordt gekeken naar je eigen situatie.
  • Inzicht krijgen in je belasting-belastbaarheid
    Bij chronische pijn is de controle krijgen op het evenwicht tussen belasting (datgene wat je op een dag doet) en belastbaarheid (datgene wat je op een dag aankunt) belangrijk. Vaak zien we patronen van overbelasting of onderbelasting. In de behandeling krijgt je tools aangereikt voor een goede balans. Zoals afwisseling tussen rust en activiteit, bewust kiezen tussen energiegevers en energienemers. Zo verhoog je langzaam weer je conditie en ga je je fitter voelen.
  • Ontspanning
    Chronische pijn beïnvloedt je humeur, het kost energie en er is vaak sprake van (een hogere) spierspanning. Leren ontspannen en je bewust worden van signalen die iets zeggen over spanning of ontspanning, helpen je bij het afbakenen van grenzen, keuzes te maken en beter tegen de pijnklachten kunnen. We leren je hoe dit kunt veranderen om beter te kunnen functioneren.

Heb je langdurige pijnklachten en je wil weten wat we voor je klachten kunnen betekenen? Maak een afspraak met één van onze collega's!