Kniepijn en enkelklachten

Fysiotherapie bij kniepijn en enkelklachten

Heb jij last van knieklachten of enkelklachten? Kun je moeilijk lopen na een verzwikking of verdraaiing van je knie? Voelt je knie instabiel of lukt het je niet meer om je knie te strekken of te buigen? Is traplopen pijnlijk? Knieklachten en enkelklachten zijn zeer vervelend waardoor je in sommige gevallen beperkt wordt in het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten of sport. Knieklachten en enkelklachten kan verschillende oorzaken hebben, er zijn namelijk veel verschillende soorten klachten. Knie en enkelklachten zijn niet leeftijdsgebonden en komen zowel bij mannen als bij vrouwen voor.

Oorzaak van knie en enkelklachten

Pijn in je knie kan verschillende oorzaken hebben. Gewrichtslijtage van het kraakbeen (artrose) is een veel voorkomende oorzaak van klachten bij het ouder worden. Artrose ontstaat wanneer de belasting van het kniegewricht groter is dan de belastbaarheid. Ook je meniscus, kniebanden of je kruisbanden kunnen een oorzaak zijn van je klachten. Deze komen vaak voor bij een verkeerde buig of draai beweging. Bij pijn aan de kniepees is vooral een oorzaak te vinden in overbelasting bij bijvoorbeeld hardlopen of spring sporten. Enkelblessures zie je vooral veel alle soorten sporten of bij een verstapping. Veelal is je coördinatie en stabilitiet niet goed waardoor je je enkel kan verzwikken.

Er zijn veel oorzaken voor knie en enkelklachten. Veel voorkomende zijn:

• Artrose: In het geval van artrose in de knie is er sprake van slijtage van het kraakbeen. Je knie wordt stijver in zijn bewegingen. Je komt moeilijker op gang met lopen en er kan kniepijn aanwezig zijn.
  • Slijmbeursontsteking: De slijmbeurs bevindt zich tussen de pees en het bot. Deze zorgt voor een soort drukvermindering. Wanneer deze slijmbeurs is ontstoken zwelt deze op. Dit drukt tegen je kniepees en zorgt voor pijn. De pijn kenmerkt zich vooral aan de voorkant van je knie wanneer je op je knieën zit.
  • Peesontsteking: Dit houdt in dat er kleine scheurtjes in de pees zijn ontstaan door overbelasting door bijvoorbeeld sporten of door een trauma. Ook dit zorgt voor pijn aan vooral de onderkant van je knieschijf. Een Jumpers Knee of Lopers Knie zie je dan ook veel voorkomen als peesblessures.
  • Knie operaties bij een nieuwe knie of kruisband: In dit geval is de knie vervangen voor een nieuwe kniegewricht. Bij een kruisband operatie is de band vervangen voor een stukje pees. Bij veel voetballers zie je kruisbandblessures.
  • Meniscus operatie: Je meniscii liggen op je onderbeen en hebben als doel schokdemping. Bij een draai en buigbeweging van je knie kan de meniscus scheuren. Je voelt dan een scherpe pijn en vaak zit je knie op ‘slot’ Je kan dan even niet verder strekken of buigen.
  • Enkelverstuiking: Bij een trauma kan je door je enkel heen zakken. Er kan dan zwelling of verkleuring ontstaan. Vaak gaat lopen en bewegen van je enkelgewricht met pijn gepaard.
  • Triggerpionts: Ook triggerpoints kunnen de oorzaak zijn van je knie of enkelklachten. Er zijn meerdere spieren rondom de knie- en enkelregio die deze spierknopen kunnen ontwikkelen die pijnklachten kunnen veroorzaken.

Symptomen van knie en enkelklachten.

De symptomen van deze klachten hangen samen met de oorzaak. De klachten in de knie kunnen variëren van een instabiel gevoel, stekkende pijn of niet goed kunnen buigen en strekken of een dikke knie hebben. Pijn in de rug of je bekken kan ook klachten geven in je knie. Zoals de locatie van de pijn per persoon kan verschillen, zo kan ook de ernst van de pijn sterk variëren, dit is ook weer afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Sommige mensen klagen over een doffe zeurende pijn die langzaam erger wordt, terwijl anderen last hebben van een heftige stekende pijn waarmee ze haast niet meer kunnen bewegen.

Heb je knieklachten of enkelklachten of je weet niet wat er met je knie of enkel aan de hand is? Op dit gebied zijn wij de afgelopen 20 jaar zeer deskundig geworden binnen Groningen.

Wil je weten wat wij voor je klachten kunnen betekenen? Maak een afspraak met één van onze collega's!