Long Covid

Heeft u recentelijk een infectie doorgemaakt van het COVID-19 virus (Corona) en hier blijvende klachten aan overgehouden. Mogelijk kan fysiotherapie voor u een helpende hand bieden.

Patiënten die ernstig ziek zijn geweest, kunnen laag belastbaar zijn. Zij hebben tijd nodig om te herstellen van de ziekte en de aan COVID-19 gerelateerde beperkingen die zij (kunnen) ondervinden. Het is belangrijkom patiënten in de eerste zes weken na ontslag uit het ziekenhuis of na de symptoomvrije periode bij thuis doorgemaakte COVID-19 dan ook gedoseerd te
belasten.

Tevens is het mogelijk om na een milde infectie toch een lange nasleep te ervaren. Dit wordt Long Covid genoemd. Het RIVM zegt hierover het volgende: Een deel van de mensen houdt na een besmetting met Sars-CoV-2 langdurig klachten. Dat wordt ‘Long COVID’ of 'PASC' (Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 Infection) genoemd. Deze klachten kunnen tot enkele weken, maar soms meerdere maanden na een infectie met COVID-19 aanhouden. De fysiotherapeut kan een belangrijke rol spelen in het herstel van patiënten met COVID-19 die blijvende beperkingen ondervinden in het bewegend functioneren, zowel op werk als op privé gebied. Dit betreft specifiek patiënten die een verlaagde fysieke capaciteit en/of verlaagde fysieke activiteit ervaren.

Bij Fysio Hereweg vinden wij het belangrijk om naar het totaal plaatje te kijken en in samenspraak een gericht behandelplan op te stellen.

Kijk ook op de site van het Longfonds voor meer informatie.